Sabtu, 11 Oktober 2014

yakin ke anda sihat??????




Tak berapa yakin aku...seram pun ada lagi lagi bila tengak gambar bawah ni, hhuhuhu senang nye nak kena DIABETES ni..


Dah la tak berapa rajin nak pergi cek darah..ntah macam manala kandungan darah aku ni..berapa tinggi la paras gula dalam darah aku ni..bila aku baca pula dekat link bawah ni
http://www.myhealth.gov.my/index.php/paras-gula-darah-remaja
lagi la aku seram sebabnya "Ramai penghidap Diabetes berasa sihat dan hanya menyedari mereka mengidap penyakit Diabetes apabila mereka menjalani ujian paras gula dalam darah "

Jadi aku rasa keputusan aku untuk DIET, ambil supplement SHAKLEE adalah keputusan yang tepat, bukan la aku cakap SHAKLEE yang boleh sembuhkan penyakit, aku nak bagitau ni adalah ikhtiar aku.
Start dari 2 tahun lepas aku mula guna supplement SHAKLEE dan dah 6 bulan aku sarapan dan makan malam dengan minum ESP..asal niat aku dan suami untuk MILK BOOTER je, tapi bila tahu ESP ni sangat bagus dengan index Glisemik dia serendah 39, takde kolesterol, tak de lemak ,kenyang lebih lama dan sangat sesuai untuk penghidap DIABETES aku jadi lagi nak makan dan nak jaga.
Selama ni rupanya aku makan makanan yang tinggi index glisemik yang boleh mengundang pelbagai penyakit.
Walaupun aku bukan penghidap Diabetes, tapi aku nak berjaga-jaga..dan aku ambil SET ON DIET dengan amalkan OMEGA dan ESP..


Fungsi OMEGA ni untuk membantu pembakaran lemak secara semulajadi, mengawal selera makan, menghalang pembentukan lemak dalam badan dan meningkatkan metabolisme. Dan aku dah amalkan dekat setahun alhamdulillah berat badan aku normal dan BMI sangat bagus yela tinggi aku 148cm berat badan 40-42kg sangat ok. Seterusnya aku kawal makanan dengan minum ESP , bila aku minum ESP aku kurangla makan nasi yang index glisemik dia dekat 77 ni memang untuk diet aku dan kawal makan. Untuk Herb-Lax aku makan untuk buang toksin dalam badan,mudah detoks,kempiskan perut dan masaalah sembelit, banyak lagi kebaikan Herb-Lax ni nanti aku cerita tulisan akan datang. 

Diet dan aku nak terus diet sebab aku nak sihat dan aku ikhtiar nak sihat, lagipun aku tak tau masa depan aku nanti macam mana kalau sepanjang hidup sihat dan menyusahkan orang dan anak -anak alhamdulillah, kena kalau aku sakit dan susahkan orang tak ke aku sedih. Sekarang ni isu duit no dua yang penting tak mau jadi VISITOR kekal hospital. Untuk pengetahuan mak aku plak disahkan Kencing manis, nak meleleh air mata aku dengar, aku tau je hal ni aku rasa menyesal sangat sebab aku terabai sekejap mak aku, jadi aku belikan ZINC COMPLEX tuk mak aku..yanag lain-lain aku beli slow-slow maybe bulan ni aku nak push dapatkan belen dalam set ni.



Berita gembira yang aku dapat gula dalam badan mak aku dah turun sejak dia makan ZINC COMPLEX, kadar insulin pun dah bertambah baik. Alhamdulillah lega aku dengar dan aku pujuk-pujuk mak aku minggu lepas dia mau nak makan GLA dan B Complex ..bukan senang nak pujuk ibu kita, dia dah doktrin kepala dia rawat dengan cara tradisional, tapi aku pelan -pelan pujuk dan pelan -pelan kumpul duit nak dapatkan semua tu..Insyaallah bulan ni bakal tercapai impian aku, tinggal nak pujuk dia makan ESP dan VIVIX je..aku kena buat slow-slow sat g dia tak mau langsung lagi jenuh. Abah aku pun sekarang aku tengah nak masuk jarum, korang tau betapa risaunya aku bila dia terlalu rajin percaya pada ubat kedai yang kadang-kadang aku tak tau ada pengesahan KKM atau tak. Tapi 3 hari lepas aku kol dia nampak dah lembut insyaallah aku nak pujuk dia makan OMEGA pulak.



Saja aku share gambar ni, aku berharap tulisan aku ni dapat beri kesedaran pada korang betapa pentingnya kawal makan dan berdiet,bukan semata nak cantik sahaja..cantik tu bonus pada aku tapi sakit tu bukan bonus ok... Sekiranya korang berminat boleh wasap  dan mesej aku di facebook ..semoga tulisan aku kali ni memberi kebaikan pada semua :

korang add aku di facebook juga
https://www.facebook.com/nurul.hani.923?fref=photo. 
Faizah& Safwan 013 327 2458  #shakleeLover # tu tagline aku tau hihihi 



#izzahzain Safwanhussin#

Tiada ulasan:

Catat Ulasan