Rabu, 8 Oktober 2014

Sekepul Nasi Panas..Sesenduk lauk daging...

Tungtangtungtang kat dapur..sibuk aku membasuh pinggan..menjenguk daging di kuali..lampu oven sekejap terang sekejap gelap..Oven pemberian pelajarku  aku gunakan untuk membakar kek ..Alhamdulillah rezeki lepa.
Bau harum kek benar-benar mengoda anak tekak..jadi ke tak ni...terintai -intai aku menjenguk kek..naik dah cantik dah..merekah plak sikit ..

Abang kejap lagi ye..tengah masak daging..ok jawab suamiku..lega aku bila dia ada..dia la yang melayan fatihah yang semakin lincah..petang ni untuk makan malam aku tak de idea nak masak apa sebenarnya..nak suruh suami ke kedai kesian pulak..takpela guna apa yang ada..emm carrot ada sebatang, terung, belacan ..cili padi.ooo ada udang kering..emm ok adjust sikit resipi petang ni..dari daging kunyit biasa aku nak buat yang luar biasa hihihi..

Biasa orang buat daging kunyit biasa je kan..ok kali ni aku buat ada sambal sikit..baru terangakat makan..daging yang aku rebus..mendidih di kuali aku biarkan..bia lama sikit..empuk takla sakit gigi makan...
siap aku potong carot dan terung..aku potong mancis je..nampak seni sikit ..kemudian aku ambil cili padi aku buang tangkai..bawang ,halia yang siap di kupas aku ambil masukkan terus dlm blender sekali udang kering,cili padi 6 biji..belacan...sreeeeeeeeettttttttttttttttttttttttt...sreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet aku belender halus..kuali yang dah panas..tunggu masa je..nah aku campakkan bahan yang aku kisar..sambil-sambil selawat..haaaacummmm...haaacummm..hamboiii gabungan belacan dgn udang kering plus cili padi memang boleh tercabut hidung..

Daging yang dah direbus aku masukkan dlm kuali..tumis sekali...ada dalam sepuluh minit aku tumis..bagi sebati semua..ok habis sepuluh minit..aku masukkan carrot, terung dan cili ...wahhh meriahnya,,ni kalau aku letak serai..daun limau lagi terangkat..ada je idea tambahn hihihi..kacau-kacau sikit..ok tak mau lama-lama sayang zat sayur hilang..hahaha..opps..lupa garam semua benda tu jgn lupa letak tau
haaaa..nila hasilnya...daging goreng kunyit belacan..hihi suka hati je kan..kalau korang tanya sedap ke tak..suami aku cakap sedappp..habis sepinggan..dia tambah lagi..aku plak senyum meleret..asalkan AIR TANGAN UMMI..kata suamiku..ada yang nak try ke..takpe aku share je kat sini resipi..pandai - pandai la adjust ye

RESIPI DAGING KUNYIT BELACAN:

Bahan A

6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
segenggam udang kering
seketul kecil belacan yang dibakar...(ambik la dlm besar ibu jari )
Cili padi ( ikutla nak pedas atau tak )

Bahan B

Semangkuk Daging yang di rebus
Bahan C
Carrot ( ni pun ikutla nak banyak mana )
Terung ( ni pun ikutla nak banyak mana )

Bahan A tu blend je semua..dah blend tumis sampai naik minyak dia baru masukkan daging..tumis kalau daging tak empuk korang buh la air sikit tuis lama sikit bagi daging empuk..dah naik bau semua tu daging dah empuk masukkan bahan c..carrot n terung...lagi bes kalau ada bunga kantan,daun limau ...hiris halus -halus..wangi sangat..ok dah siap..boleh dah makan...cubala..jgn malu malu hihi..garam semua tu jgn lupa letak...


                                                                                          

                                                                                                 " izzahsafwan zainhussin "




Tiada ulasan:

Catat Ulasan